Ambasádormi projektu Tržnica Nivy sú vášniví pestovatelia a propagátori domácich výrobcov, farmárov a producentov.

Ona spustila prvý vysokoškolský bufet Vegget s prevádzkou na výrobu vlastných potravín, ktorý ponúka občerstvenie z farmárskych surovín a zároveň je spoluzakladateľkou organizácie Vidiecka Platforma. On je filmárom a producentom, ktorý spoluzakladal známy filmový portál Kinema.sk a aktuálne pripravuje pre RTVS ďalšie pokračovanie úspešného animovaného seriálu HiSTORY. Plánuje taktiež vybudovať médium špecializujúce sa na témy od agro až po gastro.
Spoločne vychovávajú syna Šimona a snažia sa zlepšiť pozíciu malých farmárov na Slovensku. V rozhovore prezradili, ako aktuálna pandémia ovplyvnila životy lokálnych producentov potravín a na čom bude postavený nový koncept e-tržnice.


Prečo podľa vás záleží na podpore lokálnych producentov?


Lucia: V súčasnosti sa vedie seriózna polemika o tom, aká forma hospodárenia vlastne dokáže nasýtiť svet. My s Filipom vidíme v organickom pestovaní v malom najmä ekologický a sociálny kontext. Je tam však aj podpora lokálnej ekonomiky a zdravia nás všetkých. Okrem toho je to taktiež priama investícia do regiónu, v ktorom žijeme.


Filip: Momentálne sa kladie dôraz na dôležitosť potravinovej sebestačnosti. Ešte nedávno sme si ani nevedeli predstaviť, že by sa mohli zavrieť hranice jednotlivých štátov. Je dôležité mať na výber tovar z celého sveta, ale ešte dôležitejšie je mať dostupnú kvalitnú organickú čerstvú zeleninu a ovocie alebo med z vášho okolia.

 

Výrobcovia základných surovín hlásia zvýšený záujem

 



Počas pandémie sa dočasne zavreli tržnice a zaviedli sa ďalšie obmedzujúce opatrenia. Ako to ovplyvnilo našich producentov?


Lucia: Keďže už niekoľko mesiacov intenzívne pripravujeme Tržnicu Nivy, sme v kontakte so stovkami slovenských kvalitných producentov, pestovateľov a chovateľov. Zmeny najviac zasiahli výrobcov pochutín, ako napríklad čili omáčky, sladkosti a slanosti. Výrobcovia základných surovín, ako sú cestovinári alebo medári, naopak hlásili zvýšený záujem. Sezóna tržníc sa ešte len začína a už je povolený aj predaj na otvorených priestranstvách a trhoviskách, takže zeleninári budú môcť predávať “po starom”. Samozrejme za veľmi prísnych hygienických opatrení. Drobní producenti, ktorí si navykli navštevovať jarmoky, však musia hľadať nové formy distribúcie.


Filip: Táto sezóna bude divoká a náročná na extra náklady, ale producenti vo všeobecnosti očakávajú väčšie príjmy.


Lucia: Zopár výrobcov kozích výrobkov mi napríklad oznámilo, že končia svoju činnosť a rozpredávajú dobytok. Mimoriadna situácia najviac zatriasla s mladými, rozrastajúcimi sa farmami a firmami. Momentálne by som rada pomohla drobným producentom s nálepkou “predaj z dvora”, keďže zákon im neumožňuje predávať formou on-line a upozorňujem na to kompetentné orgány.

 

Ako prijali slovenskí farmári a producenti správy o vznikajúcej on-line tržnici a možnosti zapojiť sa?


Lucia: Telefonovala som so všetkými, s ktorými sme v pravidelnej komunikácii. Všetci túto možnosť uvítali a už tešia sa na spoluprácu.


Filip: Celkový trend je presúvať obchod do on-line prostredia. Pri potravinách to bolo na Slovensku stále netypické, ale spotrebitelia sú pripravení meniť svoje nákupné návyky a aktívne hľadajú nové cesty. Dozrel čas, dozreli spotrebitelia, už len vyčkať, kým dozrie kvalitná tohtoročná sezónna úroda.


V tržnici nájdete to najkvalitnejšie z dostupného

 

 

Na čom stojí koncept e-tržnice a čo všetko v nej ľudia nájdu?


Lucia: E-tržnica bude ponúkať hlavne sezónny sortiment čerstvej úrody a výrobkov. Návštevníci tu budú môcť nájsť sezónny kalendár ovocia a zeleniny. Pripomenieme ľuďom, čo je kedy skutočne čerstvé a dozreté do chuti, ktorá sa nedá prekonať ovocím a zeleninou z dovozu. Cieľom je pokryť všetky oblasti potravinárstva so zameraním na čerstvosť. Ovocie, zelenina, vajcia, pečivo, múka, mlieko, káva a podobné suroviny u ktorých čerstvosť znamená chuť a výživnosť. Ale aj tradičné mäsovo-mliečne živočíšne výrobky a netradičné vegánske produkty. Samozrejmosťou bude základ kuchyne v podobe olejov, octov a iných dochucovadiel a pochutín.

Filip: Chceme zvýšiť kvalitu a štandardy. Chceme dať návštevníkom istotu, že to čo si objednajú, je skutočne tým najkvalitnejším z dostupného. Budeme zodpovedať za kvalitu výrobkov a správnosť informácií. Budeme pravidelne navštevovať výrobcov a detailne prechádzať ich výrobnými procesmi. Všetky informácie budeme zároveň zverejňovať na webe, a tak spotrebiteľ bude vedieť o vajíčkach nielen to, či pochádzajú od sliepok z voľného výbehu, ale aj čím boli kŕmené a či im sypali antibiotiká, vitamíny alebo hormóny.

 

Čo bude na e-tržnici najzaujímavejšie pre zákazníkov a čo pre predajcov?

Filip: E-tržnica bude združovať to najkvalitnejšie čo ponúkajú slovenskí producenti a k jednotlivému sortimentu bude publikovať informácie ako tovar ideálne skladovať, užívať a spracovávať.

Lucia: U zákazníkov môžeme sebavedomo prehlásiť, že dostanú zážitok. Tovar a služby, po ktorých sme s Filipom dlhé roky túžili. A teraz budú k dispozícii pre tisícky domácností.

Filip: U predajcov zas môžeme skromne prehlásiť, že naším cieľom je vytvoriť nielen predajné miesto, ale aj akýsi klub, kde môžu producenti spoločne rásť. Nateraz budú mať k dispozícii nový systém on-line predaja, zaškolenie a propagáciu. Počas najbližších mesiacov spoločne nastavíme spoluprácu, ponuku a produkciu, aby bola aj prechod do kamennej tržnice plynulý a správne nastavený.